展覧会増殖するイメージ小牧源太郎遺作展
増殖するイメージ小牧源太郎遺作展
HOME > 展覧会 > 過去の展覧会 1996(平成8)年度 > 増殖するイメージ小牧源太郎遺作展
本展は小牧源太郎(1906~1989)没後はじめて開催された回顧展であり、初期から最晩年にいたる各時代の代表作を網羅するとともに、未公開作品をも含め、文字通りその画業の全貌をふりかえるにふさわしい展観となった。
周知のように、小牧源太郎は《夜》(福井県立美術館)や《民族系譜学》(京都市美術館)などの作品によって、わが国シュルレアリスムを代表する画家のひとりと目されている。そして戦前のシュルレアリスムの時代をへて、以後も日本の土俗信仰に根ざした民俗学的モチーフの摂取や独特の宇宙論的世界の探求を試み、「仏画的時代」「民俗学的時代」「宇宙空間的時代」と彼独自の造形思考に基づくまったくユニークな創作活動を展開した。
小牧源太郎は生涯京都で制作を続けたが、そのゆかりの地で開かれる今回の大規模な遺作展に寄せられた期待も大きく、とりわけ1960年代から最晩年にかけて精力的に生み出された独創的な大作群は、驚くべき緻密な画面処理とともに他に類例のない「日本的感性」の表出と受けとめられ、本展は小牧源太郎再評価の機運を盛り上げる貴重な場となった。
当館は平成6年度、小牧源太郎のご遺族から戦後の大作を含む9展の作品を寄贈いただいた。本展は、小牧家ご遺族の多大の協力、さらには多数の未公開資料を提供いただいた伊丹市立美術館の好意にも支えられ、一層充実した内容で開催の運びとなった。(山野英嗣)
Retrospective Exhibition of Gentaro Komaki-Propagating Images-
This was the first retrospective exhibition of Gentaro Komaki (1906-1989)
since his death in 1989, covering the entire career of Komaki from his
early days to the final years, with the works most renowned in each period
of his life, as well as those shown for the first time.
As is generally known, Komaki is regarded as one of the most reputable
Surrealist painters in Japan for his paintings, Night (Fukui Prefectural
Museum of Art), Genealogy of a Race (Kyoto Municipal Museum of Art) and
others. After his “Surrealist Period” in the prewar years, he ingested folklore
motifs based on Japanese local beliefs and conceived his extraordinary
cosmic world by developing his distinctive activities like his “Buddhist
Period,” “Folklore Period” and “Cosmic Space Period” based on his unique
concept of creation.
This large-scale retrospective exhibition held in Kyoto, the place where
Komaki spent his entire life, was welcomed with great anticipation. Especially
his unique large-scale paintings which were created energetically from
the 1960s to his final years, with their elaborate treatment of pictorial
surfaces, which were recognizad as the emergence of the unparalleled “Japanese
aesthetic.” The exhibition offered an invaluable opportunity for the reevaluation
of the art of Gentaro Komaki.
The nine works, including a large-scale painting from the postwar period,
were donated in 1994 by the family of the artist to The National Museum
of Modern Art, Kyoto. The exhibition was realized and enriched by the
generous cooperation of the family of the artist, as well as by the support
shown by the Itami City Museum of Art who supplied numerous reference
materials which had not been released before. (Hidetsugu Yamano)
- 会期
- 8月27日(火)~9月29日(日) / 27 August-29 September
- 入場者数
- 15,945 (1日平均532人) / 15,945 (532 per day)
- 出品目録
作品名 | 制作年 | 材質・技法・形状 | 寸法(cm) |
---|---|---|---|
Title | Date | materials | Dimensions |
マユ | c.1935 | 油彩・板 | 15.8×22.7 |
エビ | c.1935 | 油彩・板 | 15.8×22.7 |
鳥たち | 1937 | 油彩・板 | 33.4×24.2 |
貝殻景観 | 1937 | 油彩・カンヴァス | 100.0×117.0 |
夜 | 1937 | 油彩・カンヴァス | 112.0×130.5 |
民族病理学(祈り) | 1937 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
願望No.1 | 1938 | 油彩・カンヴァス | 60.6×40.9 |
生誕譜No.1 | 1938 | 油彩・カンヴァス | 53.0×72.7 |
生誕譜No.2 | 1938 | 油彩・カンヴァス | 72.7×90.9 |
生誕譜No.3 | 1938 | 油彩・カンヴァス | 53.0×72.7 |
この三つのもの(3点1組) | 1939 | 油彩・カンヴァス | 72.7×60.6 91.0×41.0 72.7×60.6 |
フェチッシュな風景 | 1939 | 油彩・カンヴァス | 60.6×72.7 |
作品 | 1939 | 油彩・カンヴァス | 60.6×72.7 |
入江のほとり | 1939 | 油彩・カンヴァス | 72.7×90.9 |
多義図形 | 1940 | 油彩・カンヴァス | 130.3×162.1 |
ラディオラリア | 1940 | 油彩・カンヴァス | 130.3×162.1 |
アムレットNo.1 | 1940 | 油彩・カンヴァス | 72.7×53.0 |
アムレットNo.3 | 1940 | 油彩・カンヴァス | 72.7×60.6 |
積木と栗鼠 | 1941 | 油彩・カンヴァス | 74.0×92.0 |
壁画(十一面観音像) | 1943 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
宝相華 | 1946 | 油彩・カンヴァス | 72.7×90.9 |
散華天人 | 1946 | 油彩・カンヴァス | 45.5×60.6 |
迦楼羅炎(B) | 1947 | 油彩・カンヴァス | 65.1×53.0 |
稲荷図No.1 | 1947 | 油彩・カンヴァス | 72.7×60.6 |
稲荷図No.3 | 1948 | 油彩・カンヴァス | 91.0×116.7 |
狐神図(稲荷図No.4) | 1948 | 油彩・カンヴァス | 130.5×162.0 |
道祖神No.1 | 1950 | 油彩・カンヴァス | 131.0×162.0 |
紗鶏 | 1950 | 油彩・カンヴァス | 130.0×112.0 |
道祖神No.4 | 1951 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
道祖神No.5 | 1951 | 油彩・カンヴァス | 130.3×112.1 |
夏の子No.2 | 1951 | 油彩・カンヴァス | 90.9×72.7 |
飛行 | 1952 | 油彩・カンヴァス | 72.7×90.9 |
坊さんいけばな | 1952 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
はなNo.1 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 72.7×9.8 |
はなNo.2 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 72.7×9.8 |
はなNo.3 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 72.7×11.2 |
花・シグナルNo.1 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 72.7×11.2 |
花・シグナルNo.2 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
風神 | 1953 | 油彩・カンヴァス | 90.9×72.7 |
千人びなNo.3 | 1954 | 油彩・カンヴァス | 117.3×91.5 |
アクヒ鳥(影絵日記No.2) | 1956 | 油彩・カンヴァス | 130.3×162.1 |
磔になった馬神(影絵日記No.3) | 1956 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
伊呂波仁保辺止 | 1957 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
エスピリト・サントNo.6 | 1959 | 油彩・カンヴァス | 156.5×194.5 |
アルマNo.6 | 1960 | 油彩・カンヴァス | 53.0×45.5 |
作品No.1 | 1961 | 油彩・カンヴァス | 162.1×130.3 |
アルマNo.8 | 1961 | 油彩・カンヴァス | 196.9×175.7 |
アルマNo.16 | 1962 | 油彩・カンヴァス | 197.0×176.0 |
狗・ク・Ku | 1962 | 油彩、歯型(石膏)・カンヴァスボード | 40.9×31.8 |
叉・サ・Sa | 1962 | 油彩、歯型(石膏)・カンヴァスボード | 45.5×37.9 |
作品名 | 制作年 | 材質・技法・形状 | 寸法(cm) |
---|---|---|---|
須・ス・Su | 1962 | 油彩・歯型(石膏)・カンヴァスボード | 53.0×45.5 |
アルマNo.18 | 1963 | 油彩・カンヴァス | 197.0×176.0 |
エスピリティズモNo.2 | 1964 | 油彩・カンヴァス | 90.9×181.8 |
ダラNo.2 | 1967 | 油彩・カンヴァス | 60.6×45.5 |
印相ようちょ | 1968 | 油彩・カンヴァス | 197.0×175.8 |
エスピリティズモNo.8 | 1968 | 油彩・カンヴァス | 197.0×175.8 |
妙法掌蔵間人華日輪相呪 | 1969 | 油彩・カンヴァス | 197.0×175.8 |
景観No.4 | 1969 | 油彩・カンヴァス | 116.7×91.0 |
景観No.10 | 1970 | 油彩・カンヴァス | 116.7×91.0 |
忍仙陀羅尼No.1 | 1971 | 油彩・カンヴァス | 175.8×197.0 |
印相陀羅尼No.1 | 1972 | 油彩・カンヴァス | 175.8×197.0 |
ウンキュウ呪(コウ魚陀羅尼) | 1974 | 油彩・カンヴァス | 227.2×181.8 |
カリファ幻想No.13 | 1977 | 油彩・カンヴァス | 194.0×167.0 |
金精倶融尊(外塵密教鈔より) | 1978 | 油彩・カンヴァス | 220.0×165.0 |
チンタムD・我が通底 (わたしの宇宙論No.1) |
1980 | 油彩・カンヴァス | 220.0×165.0 |
景観・我が通底 | 1981 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
パット・パルマ (Patto Paruma)No.1 | 1982 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
パット・パルマNo.2 | 1983 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
パット・パルマNo.8 | 1984 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
エクスーデ(Ekusude)No.1 | 1985 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
大仙院の石庭(盛砂) | 1986 | 油彩・カンヴァス | 60.6×72.7 |
降神盛砂図 | 1987 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
ラブミイ(RABUMii) | 1988 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
マイミー・MAIMII「若い日の私」 | 1989 | 油彩・カンヴァス | 240.0×165.0 |
《この三つのもの》の素描 | 1939 | 鉛筆・紙 | 27.5×21.2 |
《この三つのもの》の素描 | 1939 | 鉛筆・紙 | 26.0×10.0 |
鳥紋図形 | 1941 | 鉛筆・紙 | 27.8×35.8 |
焔(ほのほ)其一 | 1946 | 鉛筆・紙 | 24.0×33.0 |
《狐神図(稲荷図No.4)》 の素描 | 1948 | 鉛筆・紙 | 26.0×32.2 |
命題・オシラ神図(2) | 1948 | 鉛筆・紙 | 25.0×31.0 |
命題 | 1949 | 鉛筆・紙 | 26.0×32.0 |
命題・サトリ譚 | 1950 | 墨・紙 | 23.8×18.8 |
《道祖神図No.1》の初期素描 | 1950 | 鉛筆・紙 | 27.8×35.8 |
無題 | 1950 | 墨・紙 | 22.4×16.2 |
道祖神図 | c.1950 | 鉛筆・紙 | 28.0×25.0 |
塞の神図 | c.1951 | 墨・紙 | 16.8×19.4 |
サンパウロのヘソ(1) | 1957 | 鉛筆、インク・紙 | 25.0×18.0 |
サンパウロのヘソ(2) | 1957 | 鉛筆、インク・紙 | 25.0×18.0 |
東大寺・戒壇院四天王模様(天沼俊一博士復元図の模写) | 1945 | 水彩、鉛筆・紙 | 19.8×17.0 |
法隆寺・玉虫厨子模様(天沼俊一博士復元図の模写) | 1945 | 水彩・紙 | 20.4×17.0 |
室生寺・如意輪台座反花表面模様(天沼俊一博士復元図の模写) | 1945 | 水彩、鉛筆・紙 | 16.8×20.0 |
室生寺・八祖画像ノ内(天沼俊一博士復元図の模写) | 1945 | 水彩、鉛筆・紙 | 17.0×20.4 |
天寿国蔓茶羅模様(天沼俊一博士復元図の模写) | 1945 | 水彩・紙 | 20.0×17.0 |
法隆寺金堂天井文様 | 1945 | 水彩、鉛筆・紙 | 17.0×20.4 |
法隆寺講堂・四天王着衣文様 | 1945 | 水彩、鉛筆・紙 | 16.8×20.2 |
《降神盛砂図》制作のための構想過程図 | 1987 | 鉛筆・紙 | 25.5×18.2他 |
- 新聞雑誌関係記事
-
●新聞記事
毎日:8月1日(夕)(無署名)
新美術新聞:9月1日(無署名)
産経:9月1日(M)
京都:9月14日(太田恒実)
神戸:9月21日(山本忠勝)
赤旗:9月21日(山口泰二) - ●雑誌記事
視る 350号8月号(山本新太郎、山野英嗣)
月間美術9月号(前田常作)
このページの先頭へ